måndag 22 mars 2010

Vår tids brasa...

Idag kan man på Aftonbladet läsa om Fejkbloggare. Jag känner bara, jaha, och?

Jag vet inte, men sagoförfattare har väl funnits genom alla tider. Varför skulle det inte kunna finnas inom bloggvärlden?

Jag är emot ett par sorters fejkbloggare, de där man bloggar för någon sorts vinnig, vare sig det är ekonomisk, känslomässig eller fysisk vinning likaså om sjukdom. Då är det bedrägeri i mina ögon men att blogga om en påhittad vardag, en drömvärld där man ger sina innersta drömmar liv ja det kan jag inte se felet med.


Vi har genom alla tider älskat att lyssna på sagor, vandringssägner och historier, skillnaden idag är väl egentligen bara som så att vi inte sitter kring brasan och berättar dem utan vi läser dem på nätet. Offentliga för en hel värld och inte bara för de närmaste. Vår tids brasa är internet. Vad klagar folk för, det finns ju en oändlig uppsjö sagor, historier, livöden och berättelser att följa.

Jag förstår helt ärligt inte debatten kring detta, är folk så korkade att de tror blint på allt de läser utan att på något vis granska källan med sina kristiska ögon så får det faktiskt stå för dem.

Man kan läsa på Aftonbladet att det drabbar de som bloggar "på riktigt" och har det svårt, har en drömvärld eller så då de tas som oseriösa. Jag undrar då igen, vad spelar det för roll? De som känner personen i fråga vet förhoppningsvis hur den lever och har det, vad spelar det för roll om inte hela världen vet det?

Jag skriver ur mitt huvud om den vardag jag lever i, mina tankar, mina funderingar och mina åsikter, det ä rmitt liv men helt ärligt så bryr jag mig inte nämnvärt om det finns någon där ute som tror att detta är en fejkblogg så länge mina nära, de jag håller av vet att det inte är det. Så länge jag kan stå för det jag skriver kommer jag fortsätta skriva, vad du än tycker och tänker.

Kan någon snälla förklara för mig vad som är problemet?

Inga kommentarer: