måndag 22 mars 2010

Försäkringskassan


Eller ja, tanken var nog god. Får vi hoppas i alla fall. Men det känns som att något gått fel, väldigt fel.

Om jag ska vara helt ärlig så tycker jag vi kan skrota hela konceptet. Alla känner vi någon som drabbats av Försäkringskassans slarv, idiotiska och så inveklade regelverk att de inte ens själva vet vad som gäller. Jag kan rabbla upp ett tio tal idiotiska saker som Försäkringskassan gjort. Till att börja med så var jag hemma med Vård av sjukt barn för snart 6 år sedan i tre veckor, jag skickade in läkarintyg och hela högen med blanketter, rätt ifyllda, efter konstens alla regler och får vänta 9 veckor på pengarna. 9 veckor på en månaslön. 9 veckor utan inkomst är lång tid, speciellt som ensamstående med barn.

Deras svar när jag ringde och jagade dem var "ja, men vi har 8 veckors handläggningstid..." Jaha, och? Jag har inte 8 veckor över att vänta på er j*la handläggningstid! Men om de förenklade regelverket lite så skulle kanske handläggarna kunna hinna med ett eller ett par till ärenden under 8 veckor.

Det är ju inte direkt någon hemlighet att Försäkringskassans förtroende har dalat, speciellt inte sedan förra sommaren då de ändrade om datasystemet och folk fick vänta upp till tre månader på sina pengar men det som stör mig mest det är att det har alltid rätt. Inte en enda individ har något att sätta emot, vill de ha tillbaka pengar som de anser att man fått felaktigt så ska de ha det nu, pronto på en gång. Tänk om man kunde ställa det kravet på dem också.

Jag tycker inte att det är fel att de jagar fuskare, men jag tycker att det är fel att de ser alla som fuskare och drar det till ytligheterna. Det är fel att det har ett reglemente de själva inte ens klarar av att tyda, fel att de har en bunt blanketter som gjorda för att fylla i fel och sen inte kan hjälpa individer när det blir fel.

Jag kan för allt i världen inte förstå hur vi kan ha en instans som har hand om alla bostadsbidrag, sjukskrivningar, föräldralediga och underhåll utan att ha en susning om vad de håller på med. Utan att kunna hjälpa, utan vetskapen och förståelsen för hur många människor de förstör för genom att inte ge klara besked och svar på frågor.

Jag säger som en vän sa då hon ringde dagen innan hon sökt Havandespakspenning och frågade hur det gick och fick till svar att det får handläggningen utvisa...

"Vad gör du egentligen på jobbet??"
"Svarar i telefon och svarar på våra kunders frågor..."
"Ge då fan i att svar nästa gång det ringer för frågorna kan du ju endå inte svara på!"

Inga kommentarer: