fredag 26 mars 2010

Offer hånas och hängs ut, förövare hyllas, vår tids Sverige???

Jag blir så förbannad. Idag på Aftonbladet kan man läsa om Linnea 14 år och jämnåriga Oscar.

Linnea å sin sida säger sig ha blivit våldtagen av Oscar, Oscar hävdar att så inte skett. Bådas Mammor har talat ut i pressen, den ene påstår så klart att hela historien är sann medan den adre menar att så är det inte alls. Inget konstigt alls i det, klart man tror och vill tro det bästa om sitt eget barn. Jag hade säkerligen reagerat på samma sätt som båda Mammorns, beroende på vad mitt barn sagt och gjort.

Nu till saken, ingen ska bli våldtagen. Ingen människa har rätt att ta sig friheter mot någon annan mäniskas vilja. Jag skickar mina barn till skolan i tron om att där är de säkra. Så verkar ju inte riktigt fallet vara. Elelr jag vet inte om Oscar är skyldig, det tänker jag låta vara osagt och låta polisen, åklagare och jurister besluta i. Men hur som helst har en hel vuxenvärld vänt Linnea ryggen.

Efter att detta kommit fram så har alla vänt Linnea ryggen, skolans vuxna, hennes kamrater, alla. Det gö rmig jävligt förbannad! Hur i helvete ska man som barn våga berätta när något händer en om man möts av vuxna människors illvilja att hjälpa?

Hur ska man orka gå vidare om alla vänder en ryggen, han var ju en så fin kille, de gör inte så. Eller?

Hur i helvete kan skolansledning sitta kvar, inte bara efter att ha misstrott Linnea utan sedan dessutom sett på hur alla kamrater vänt henne ryggen, startat grupper på Facebook om hur hon är korkad, dum i huvudet och ljuger? Det kalals i mina ögon som mobbning och det ska var skola ha en handlingsplan för, vart är Bjästaskolan i Örnsköldsviks handlingsplan? Kanske läge att se över rutinerna för det här är galet, jävligt galet!

Det spelar ingen roll om hela storyn är påhittad, varken Linnea eller Oscar ska hängas ut och hånas. De ska heller inte hyllas som hjältar, så som prästen och andra gjorde. Mot Oscar. Den fina pojken som våldtar blir en hjälte och den onda flickan som blir våldtagen hånas och hängs ut av så väl vuxna som barn, inte bara på skolan, inte bara på orten utan över hela världen på Internet.

En enda ställde upp för Linnea och gick emot strömmen, en enda! Det var inte en fröken, inte en förälder, inte rektorn eller prästen, nä det var en jämnårig kamrat. Är det våra barn har att förlita sig på, en enda vän??

Jag blir rädd, rädd för att låta min dotter växa upp i detta samhälle. Jag vill att hon ska kunan lita på att om något händer henne så finns där stöd och hjälp. Hon ska våga anmäla, hon ska våga komma till en vuxen och berätta men framför allt så ska hon ta mig fan bli trodd!

Det är inte var lekmansuppgift att utreda och dömma, det är det vi har poliser, jurister och åklagare till så om vi lämnar det jobbet till dem och är vuxna med nog så mycket civilkurage att vi kan säga ifrån när något är galet eller ett barn behöver hjälp så kanske vi kan få det här idiotsamhället på rätt köl igen.

Är det så att Oscar trots inte bara domen om våldtäkten på Linnea utan även en till så behöver Linnea hjälp, då är något galet. Är det så att Oscar är skyldig så ska han ha hjälp, det behöver han då. Hur som så borde inte Linnea tvingas flytta för att slippa gå i samma skola som sin ev. våldtäktsman, hon ska inte behöva möta honom varje dag, han ska bort från skolan, inte hon, men hur var det nu igen, de fina killarna gör inte sånt här, eller???

Inga kommentarer: