lördag 13 mars 2010

Melodifestivalen 2010 *Final*


Ikväll smäller det. Nu är det dags, finalen i Melodifestivalen 2010. Vilka som röstar på Eric Saade vet vi redan. Det är alla fjortisar som dyrkar marken han går på, vill slita av honom kläderna fast de inte ens är byxmyndiga än. Det är de som röstar på vår "Manboy". Låten är rätt bra, Eric är Disneysöt som tagen direkt ur en High School Musical film, det är han. Men han och låten känns lite, ja lite fjortisaktig. Men vem vet kanske är det det Europa vill ha?



Timotej vägrar utvik, det är kanoners det. Skulle väl kanske vara så där att börja sin musikkarriär med att visa brösten för alla killar fast å andra sidan kanske de skulle vinna ett par tre röster från Sveriges yngre killar. Men jag håller på dem, bra jobbat att de inte gör det för skulle de göra det så skulle inte Europa veta om det i alla fall, eller kanske är det just det de skulle. Är det bara bröst Europa vill ha så ska vi alltså inte skicka Timotej till Oslo även om jag personligen gärna skulle se dem där. Med kläderna på.



Anna kan jag inte riktigt bestämma mig om jag tycker om eller ej, hon sjunger vackert. Låten är bra, fler tycker uppenbarligen det eftersom hon är favorit inför kvällens final. Men jag vet inte, känns det inte som att vi hört den här låten ungefär femhundra gånger i stora Melodifestivalen, eller? Eller är det en av de där låtarna vi inte minns efter en kvart? Jag kan faktiskt inte komma på hur den låter just nu ens. Ja, ja, är den favorittippad så ska vi nog inte rösat på den i alla fall vi brukar ju sällan lyckas så bra med våra gissningslekar på vem som är bäst, det brukar ju allt som oftast sluta med dunder fiasko och svansen hem mellan benen hela vägen från Europa, tur att det inte är så långt i år.



Jag gillade Jöbacks låt, det gjorde jag. Ända tills han skyllde sin andra plats i deltävlingen på att Kalla åkte skidor samtidigt. De som röstade ville väl rösta i vilket fall och sket väl i om Kalla åkte skidor eller ej. Jag hade faktiskt inte ens en aning om att hon åkte skidor, (för det är väl skidor hon åker??) samtidigt som Jöback sjöng. Å andra sidan så kvittar det nog för kollade hans målgrupp (25-45 åriga gubbar) inte på deltävlingen kollar de knappast ikväll heller, även om jag hoppas att de gör det.



Jessicas nye pojkvän får följa med till Globen! Sensation! Eller inte, undrar mer om han får följa med till Oslo om hon går vidare. Jag tycker ju att Jessica sjunger bra och att hennes låt är riktigt bra, men jag vet i sjutton om jag vill se hennes pojkvän på scen. Eller det förstår jag med att han inte kommer stå på scen och hålla Jessica i handen, men man kan ju gärna tro det för jag fattar inte vitsen med att berätta i tidningen att nu får han följa med, precis som om vi tittare märkte att han inte var där i Örnsköldsvik och Örebro, någon som såg att han inte satt där? Nä, tänkte väl det. Men kul för Jessica med en egen fanclub på plats ikväll, men jag tror att fler hemma i TV-sofforna hejar på henne och vi kan ju hoppas för hennes pojkväns skull att han får följa med till Oslo om vi i TV-sofforna bestämmer oss för att skicka dit henne.


Darin måste ju ha gått vidare bara för att de som röstade på Eric hade abstinens i röstningsfingrarna när han sjungit för jag vet inte men jag tycker verkligen inte att han sjunger bra eller är speciellt bra på scen, men det är jag det tycker resten av Sverige annorlunda så är det ju honom vi får se i Oslo och då kommer jag så klart att heja på honom i alla fall, vad jag än tycker idag. Å andra sidan är hans nya knep för att fiska röster ikväll kanske helt sensationellt och jag kommer kasta mig på telefonen för att rösta på honom men jag tvivlar. Jag tvivlar...



Sen minns jag knappt vilka de andra deltagarna är, eller jo det är klart att jag gör, men inte så att jag kan säga bu eller bä eller så är det så att de är så rutinerade att de inte har lyckats med några spektakulära uttalanden eller fadäser. Jag menar Pernilla har ju hängt med ett tag och hon har visst bytt till guldtrosor ikväll om det är någon som vill veta vad hon bär under sin klänning. Men låten känns som om att den skulle kunna stanna på After Skin i Åre eller på 80-talet. Fast Skrutt min röstar på Pernilla om hon får välja, för att hon har Guldklänning och är ena halvan av Nicke och Nilla. Kanske skulle det vara något att låta Nicke och Nilla vara med nästa år? Då lovar jag också att rösta på Pernilla!


Salem Al Fakir är bra, men just nu förknippar jag honom mest med sin Pappa som var med i Halv åtta hos mig för ett tag sedan, Han var ju stört skön! Skulle inte han kunna göra ett litet extra nummer ikväll, slänga ihop en liten enkel måltid till alla oss i TV-sofforna? Det skulle jag gilla! Massor!


Andreas är som alltid bra, skön att lyssna på och lagom sjabbig på scen, me like men inte så att jag svimmar av känslostormar när han kliver upp på scen, eller det kanske är fjortisarnas egna grej, jag kanske har blivit för gammal.


Ola tycker jag så där om, han är som Pernilla ungefär, varken bu eller bä, bra men inte wow, inte dålig men lite tråkig, varför har han inte med sig sin kör från Körslaget? Det skulle jag gilla! Där var han grym! Han och hans kör kanske skulle kunna vara stående deltagare i Körslaget, säsong efter säsong så att det blir lika förutsägbart som Let´s Dance, vore inte det något?

Nu vet jag med nästan hundra procents säkerhet att jag har missta någon deltagare, någon som jag har glömt det är inte för att jag inte minns utan för att jag kommer helt enkelt inte ihåg vilka jag har skrivit om, men jag återkommer med den bortglömde senare, när jag har kommit på vem det är om det är någon, jag lovar. Och har jag inte glömt någon klappar jag mig själv på axeln och säger "duktig flicka" sen överlåter jag röstandet till er andra, jag ska ligga i soffan och äta godis, har inte tid med att rösta då sen ska jag göra som resten av svenska folket imorgon, klaga över att fel låt vann...

Inga kommentarer: