tisdag 16 mars 2010

Husdjur ~ ett lugn, en mening...


Att öppna dörren och mötas av en glad liten valp som med stora mörka ögon tittar bedjande på en och viftar glatt med svansen eller känna en strykning kring ens ben när katten möter en i dörren måste vara livet. Att ha detta ulliga, gulliga nära, tätt inpå. Alltid ha någon som villkorslöst älskar en i ur och skur oavsett en dålig dag.

Ha någon som struntar i om du är osams med chefen, har slagit i stortån tjugofyra gånger och tappat bort ett viktigt papper på jobbet, någon som kommer och hoppar upp i ditt knä vad som än hänt under dagen, någon som får dig att le. Någon som får dig att må bra.

Det är underbart!

Underbar att tidigt en söndagsmorgon öppna stalldörren och mötas av värmen, lukten och det igenkännande gnägget och en frustning. Se ett vackert huvud kika över boxdörren för att välkomna en. Det gör mig varm inombords, även om det är kallt ute.

Det är lycka.

Har du tänkt på vilken ro och tillfredställelse ett husdjur kan ge en? Ett lugn, en mening, ro ända in i själen.

På många ålderdomshem har man börjat ha djur, katter och hundar just för att de skänker ett sånt lugn och får dem att le. Får dem att känna att det finns någon som älskar dem för de de är. Just den förmågan kan jag avundas våra husdjur att de har förmågan att älska helt utan tanke på att personen inte ser ut så som andra tycker att dem borde, utan vetskapen om att personen som klappar den är dement, blind eller döv.

Jag kan bara se till mig själv och i stallet är min fristad, mitt lugn. Det går inte att vara hur som helst i stallet, man måste ha ett lugn, en frid för att klara av det, har jag en dålig dag när jag åker ut till stallet så är de känslorna som bortblåsta i samma sekund om jag kliver innanför stalldörren.

Jag tror att djur är bra för människor, även de bråkigaste ungdomar lugnar ner sig när de måste ta ansvar för ett djur. Har en god vän som arbetat med just ungdomar på glid i samhället och djur. Inte många av dem var lika kaxiga inne hos Berguvarna som på stan med polarna.

Jag undrar varför man inte i större utsträckning har djur på förskolor också, jag vet att det beror så klart på allergirisken men om man har en förskola med djur och natur inriktning så kan man som förälder göra ett aktivt val att sätta sitt barn där och de med allergi barn kan göra ett aktivt val att inte sätta sina barn där. För tänk att hela dagarna få omges av djur, lära sig redan från grunden att ta hand om och värna om dem och vår natur.

Det behöver ju inte vara ett helt zoo men ett par katter, ett par ponnyn, några får kanske en gris, lite som en 4H gård fast i förskoleregi. Jag vet en sak som är säker i alla fall att hade det funnits så hade jag satt min dotter där.

Det vet jag med säkerhet.

Och jag tror mig veta att djur är bra för mänskligheten och vår inre frid.




Fler bloggar om husdjur: Petras Blogg, Yoanna

3 kommentarer:

*AnGeLiKa* sa...

Ja djur är underbara! Konstigt att ett djur kan ge ett lugn så. Hade också föredragit ett dagis med djur faktiskt,många som inte ens får chansen att växa upp eller umgås med djur även om de inte är allergiska.

Men det skönaste stället att vara med djur,är just i stallet med hästarna faktiskt. De är man ju inte med 24timmar om dygnet som man är med tex hund eller katt å de kan man få spader på för minsta lilla sak,men de vet ändå att man älskar dom!Å de är alltid lika glada för det! men att stå å mocka bara,det släpper allt med en gång man har i tankarna!

Mamma Stress sa...

Visst är det underbart!!

Precis, man kan inte vara sur, är man ledsen blir man glad och mocka är rena terapin, det borde alla testa...;-)

Kram vännen!

Art of jean sa...

Det trista med just Sverige är ju att "friheten" bara går åt ett håll- Allergikerna. Det är ju helt rätt på sätt och vis, men orättvist för de som tål djur. Kan tänka mig att det finns hundratals regler som försvårar eller rent av hindrar förskoleverksamhet med djur och det är jättetråkigt! Annars förstår jag inte varför det inte finns (fler, om det nu finns några). Jag tror umgänge med djur och naturen förhindrar allergier, medans många verkar undvika just dessa element i tro att de i sig _orsakar_ allergier. Kanske en bra affärsidé`? En fritidsgård för barn och ungdommar där de får jobba i lantlig miljö.Typ 4-H alltså ;)