torsdag 11 mars 2010

Vår egen Lotta på Bråkmakaregatan


När vi endå är inne på Astrid Lindgren så ska jag berätta om en dag i höstas, en dag när Skrutt var på sitt allra bästa Lotta på Bråkmakaregatan humör, ni kommer sen förstå allihop varför jag anser att lite av alla figurer från Astird Lindgrens Värld finns i oss alla...

Det hela började med att skutt bestämde sig för att flytta. Till Mormor. Det bestämde hon en Söndag i höstas.

Efter att ha ridit en lång stund och fått beröm i massor fick hon gå vid sidan om när mellanbus red. De red lika länge och var jätte duktiga båda två, lillbus fick massor av beröm när hon hoppade av, vilket hon verkde ha glömt när mellanbus ridit klart och fick sin välförtjänta del av berömet. Då tittar lillbus på mig med bestämda ögon och säger;

"Jag SKA flytta till Mormor" på bästa Lotta på Bråkmakaregatan manér. Jag kunde knappt hålla mig från på skratt men frågade i alla fall varför hon skulle det och fick till svar;

"För då kan jag rida på Bella istället, det är mycket närmare och det får inte mellanbus göra så nu tänker jag flytta!"

Jag lirkade lite och sa att ja, men båda kan ju faktiskt vara bra på att rida och Bella är ju trots allt större än Jannie så det blir ju svårare för henne. Men se nä, hon var bestämt och svarade bara "Jag SKA flytta till Mormor".

Jaha, tänkte jag och kunde inte låta bli att le på insidan, frågade om hon inte skulle sakna mig då om hon bodde hos Mormor och fick till svar "Nä, för du tycker inte jag rider bra, det tycker i alla fall Mormor!"

Suck, Lotta på Bråkmakaregatan måste ha rymt och flyttat in hos oss...

....hon är bara så myyyyyycket sex år att jag blir galen, just där och då fick jag bilden av Lotta på Bråkmakaregatan i huvudet, ni vet den där när hon har packat väskan och ska bege sig av från Mormor för att hon inte alls tänker vara där längre och hade minst sagt svårt att hålla mig från skratt.

Vad ska man annars göra? Snabbspola över 6-årstrotsen? Någon som vet hur man gör???

Inga kommentarer: