tisdag 23 mars 2010

Förskoleklass

Jag är lite kluven, lite lätt irriterad för att inte säga tokarg. Igår var det möte på skolan inför höstens förskoleklassare. Jag var där eftersom det ju är dags för Skrutt att börja i Förskoleklassen.

Vi fick information om skolskjutsar, måltider, skoldagstider etc. Inget konstigt med det, inga oklarheter och inget jag inte redan visste.

Men så var det en sak, en liten detalj som gjorde mig irriterad och förbannad. Det blir bara en klass till hösten. En förskoleklass med 25 elever. 25 sexåringar i en klass med en lärare!!! 25 stycken! Idag är de två förskoleklasser med 13 barn i varje, varför, varför i hela världen kan de inte ha två klasser till hösten också??

Åh vad jag är irriterad.

Rektorn fick frågan vad som händer om det flyttar in ett eller två barn till och vi fick till svar att det får vi ta då men inte förrän det är mer än 29 barn blir det två klasser. 29 barn!!!!!! Rent teoretiskt kan det alltså flytta in 4 barn till och det kommer fortfarande vara en klass.

Hur i helvete ska de kunna få lugn och ro, hur sjutton ska läraren hinna med alla?

Jag tycker det är skandal!

Rektorn försvarade sig med att ja, men de kommer ju ha tillgång till båda klassrummet...

Jaha, och om de endå bara har en lärare??

Hur sjutton tänker de? Är det bara pengar i huvudet på dem? Inte en tanke på att det här är starten på våra barns långa vandring genom skollivet? Inte en tanke på att det grundläggande de lär sig under de första åren är det viktiga?

Åh vad jag är förbannad, ska nog skriva ett argt mail till rektorn nu och ge min syn på saken igen för igår verkade han ha lite problem att själv förstå varför vi föräldrar blev så upprörda...

1 kommentar:

Hanna sa...

Alltså, får de ens vara 25 st md en vuxen. På skolan där jag jobbar menar de att de måste vara 3 st på en klass. Just nu är de 4 st (två med lärarutbildning, en förskollärare och en assisten) Jobbar visserliten i ett tungt område, med stora resursbehov, men ändå!