torsdag 11 mars 2010

Odödliga Astrid Lindgren


Var fjärde Svensk vill se Astrid Lindgren på nya tjugan. Vore inte det pefekt?

Alla vet vem Astrid Lindgren är, tom min dotter på sex år vet vem hon är, hon vet att hon har skrivit om Madicken, Pippi, Lotta, Emil, Karlsson och många fler. Astrid Lindgren är odödlig! Hon kommer att leva vidare i generation efter generation i och med sina välkända sagofigurer.

Eller sagofigurer är de egentligen sagofigurer? Ja, när jag var liten var de det. Jag fick ofta höra att jag var lik Madicken, det var inte för inte som jag gick balansgång på lekstugetaket medan Mamma stod på balkongen och såg på med största förskräckelse, nä kunde Madicken kunde minsann jag.

Jag tror att alla har lite av Astrid Lindgrens figurer i sig. Skrutt ser man tydligt ett stänk av Lotta på Bråkmakaregatan när hon med bestämd blick och röst klockan sju om morgonen på väg till förskolan deklarerar att hon går minsann ingenstans förrän Emma är upphittad. Samma sak så ser man Lotta när hon tycker livet är bra orättvist för att bröderna får vara uppe senare om kvällarna eller ute längre på helgerna. Då är det som om man befinner sig mitt på Bråkmakaregatan och Lotta just blivit skrikarg för att Jonas och Mia får och kan cykla själva.

Men så somliga dagar är Skrutt mer som Lisa i Bullerbyn, redig och hjälpsam som få. Hittar på sånger och leker så fint med sina kompisar hela dagen lång. Ronja och Pippi brukar tampas i henens kropp ibland också, Skrutt är lika bestämd som Ronja Rövardotter och ser inte det svåra i saker och ting utan det positiva, med ett ryck på axlarna och bestämda kliv ger hon sig ut i världen för att upptäcka den samtidigt som hon är lika obekymrad som Pippi.

Hon sover som Pippi också, med fötterna på kudden. Jag är övertygad om att det finns lite av alla Astrid Lindgrens figurer i oss för att hon var så rysligt bra på att se alla våra olika personligheter och sätta in dem i sina figurer så som vi verkligen är genom livet. För alla som har sett en sexåring i bästa sex års trotsen känner igen den sexåringen i Lotta. Alla som har träffat på en nyfiken kille i tidiga skolåldern har sett Emil i Lönneberga livs levande. Hon har med sitt författarskap träffat mitt i prick för hur vi är, genom liver och på så vis gjort sina figurer odödliga, klart som sjutton hon ska tryckas på våra sedlar.

Inga kommentarer: