tisdag 23 februari 2010

Pedofil i Förskola

Nu får inte barnskötarna och förskolepedagogerna arbeta själv längre i Danderyd. De får aldrig lämnas ensama med ett barn. Detta för att en pedagog upptäckts ha förgripit sig på barn, han är pedofil. Nu ska alla straffas. Alla som arbetar inom barnomsorgen, manliga som kvinnliga pedagoger. För att inte tala om barnen.

Jag blir så arg, för det första på att det finns idioter som utnyttjar barn! Hur är man funtad då egentligen? Jag menar, man kan inte ha ett rätt i skallen när man förgriper sig på ett barn. Barn är det viktigaste vi har, vår framtid, helt lämnade åt oss och deras tilltro att lita på vuxna för att överleva. Så bryter någon idiot den tilliten hos ett barn, eller flera. Det är sinnessjukt! Jag tror inte (hoppas inte) att alal pedofiler förgriper sig på barn, många är det nog i det tysta och jag känner inte agg mot alla pedofiler, MEN jag gör det mot alla som tar steget fullt ut och utnyttjar barn! Den vuxne som sviker det förtroendet ett barn har till den är i mina ögon inte vatten värd!

Att arbeta som pedofil i en förskola anser jag direkt olämpligt och det är jag ju inte ensam om att tycka, det vet jag. Många ställer sig frågan hur en pedofil kan anställas inom barnomsorgen, med alla utdrag som idag krävs för att få arbeta där. Men det är ju egentligen inte så svårt, är man aldrig dömd för ett brott kan man arbeta var som helst, det står ju inte i pannan om man är pedofil, mördare eller svärmorsdröm. Tyvärr.

Men nu till sak, jag tycker det är rent ut sagt förkastligt av Danderyds kommun att kollektivt bestraffa alla anställda, för att inte tala om barnen. Det är väldigt få som är pedofiler och vad är det som säger att det finns fler pedofiler i Danderyd än någon annanstans? Vore det så så borde nog Danderyd se över sina anställningar, men jag tror inte de behöver det, däremot behöver de låta de anställda fortsätta sköta sitt arbete på den basis som de ska. Att aldrig lämnas själv med ett barn på en förskola är en omöjlighet, man kan inte gå två och byta blöja på ett barn och lämna resten av barnen inne på avdelningen, det är rent praktiskt en omöjlighet. Anställ gärna mer personal men inte av anledningen att de ska vakta varandra, de har ett arbete att sköta också.

Sen tycker jag det är så tråkigt för varje gång en sån här historia dras upp så misstänkliggörs alla manliga pedagoger. Manliga pedagoger behövs! Jag har själv arbetat på en förskola där hälften var manliga pedagoger, vi badade och hade gymnastik varje vecka, det var ingen som höjde på ögonbrynen på det. Manliga och kvinnlig apedagoger skiljer sig åt och båda två behövs så någonstans måste man börja lita på att kommunerna gör allt för att inga pedofiler ska komam in i verksamheten men så länge de inte föds med en stämpel i pannan så måste vi vara vaksamma, utan att vakta på varandra för även en kvinna kan vara pedofil, det vet ni va? Så att fortsätt avara lyhörda för sina barn och de barn man arbeta med tycker jag är A och O istället för att misstänkliggöra allt och alla. Det hör till ovanligheterna, oftast är en förälder eller nära anhörig förövare och om jag kunde skulle jag kasta en förbannelse över all världens vuxna som gör barn illa men det kan jag inte så tillsvidare får jag fortsätta lita på min dotters pedagoger och de när jag har runt ikring mig och hoppas att a det aldrig mer dyker upp en story liknande den i Danderyd.

3 kommentarer:

Sandra sa...

Är det några nya riktlinjer som kommit upp vad gäller att en pedagog inte får vara själv med ett barn, eller? För isåfall hade det varit intressant att veta hur dom ska se till att det blir så...ska två pedagoger in på toa när man torkar ett barn i rumpan/byter blöja? Och när man är ute och ett barn slår sig, ska man kalla på kollegan när man går in och rengör såret och sätter på plåstret?...
Sandra (thaleia på FL)

Mamma Stress sa...

Ja, Danderyds kommun har beslutat att inga pedagoger får vara själva med baren på förskolan, hålle rmed dig att det blir väldigt svårt att lösa, rent praktiskt och dessutom så misstänkliggörs alla pedagoger, inte bara av föräldrar utan även av sina kollegor...

Towa sa...

Hej, oj helt otroligt, haha heter hon så?