måndag 22 februari 2010

Medmänsklighet??

Nu är det som det är, det är totalt kaos på våra tågstationer runt om i landet, inställda tåg och stora försenningar. SJ vanliga resegaranti gäller inte, är det någon som är förvånad? Nä, inte jag heller. Satt och läste på Aftonbladet och slås av att folk väntar i nästan dygn och får en matkupong på 100 kronor. Jätte bra, absolut, men vad får man för 100 kronor i mat väg när man måste handla på stationen. Mig veterligen så är det svindyrt att äta på låt oss säga Centralen, det kostar en hundring för att bli mätt och då pratar vi om en måltid. Hur tänker SJ då?

På Centralen sitter ungdomar på sportlov fast. De kan inte bara ta fram kortet och köpa sig en smörgås till frukost, de måste förlita sig på SJ och hjälp från dem. De kan inte ens gå och pissa om de inte ha mynt med sig för det kostar en femma att få låna toaletten på Centralen, och på de allra flesta andra stationer.

Varje år skänker vi i Sverige miljon, om inte miljardbelopp till och med till barn i afrika, översvämade, orkandrabbade och krigsdrabbade länder samt annan misär, hemska situationer och katastroffer utanför vårt lands gränser, jätte bra absolut, sluta inte med det men vart är vår känsla för medmäsklighet och good will när det är våra egna släktingar, bekanta och vänner som drabbas av en snöstorm och blir fast på stationer långt hemifrån utan att veta när var och hur de ska komma där ifrån??

Vore det inte lite trevligt om Pressbyrån på stationerna sponsrade alla drabbade med en smörgås och en kopp kaffe till frukost? Skulle inte McDonald's och Burger King slå sina kloka huvuden ihop, trots den annars stora konkurransen och öppna upp sina dörran, bjuda alla hungriga på mat eller kanske rent av gå runt med ett lass burgare och bjuda alla strandsatta på stationerna på. Skulle de inte kunna ställa ut en vagn med drickor, vatten, mjölk, juice och läsk så att alla kan få i sig något att dricka. Vore inte det Good Will?

Jag vet inte, men jag vet att jag garanterat skulle handla mer på Pressbyrån, Mc Donald's och Burger King om de hade hjälpt mig i en nödsituation och jag tvivlar på att jag är själv om att resonera så. Jag menar, på nästan varje station finns någon möjlighet till att köpa mat, det är en droppe i havet av deras förtjänst om de en dag eller kanske två bjuder hungriga, strandsatta resenärer på mat. Jag vet vad jag hade gjort om jag drivit en restaurang elle raffär, frågan är vad de som gör det gör....

Inga kommentarer: