fredag 26 februari 2010

Hästar på rymmen!

Igår hade jag en trevlig stund i en hage med D. En rolig pratstund, ett träningspass och motionsrunda..

...helt ofrivilligt!



Igår slet sig hästarna, rakt genom staketet gick de, inte så svårt det med tanke på all snö som kommit, ett stort kliv och de var ute. Shettisen hoppade, någon av de stora drog med sig tråden och ett par stolpar i farten, rätt ut på åkern intill. Där blev det stopp. Jag tror inte riktigt att de hade tänkt på hur mycket snö som kommit den senaste tiden, och tur var väl det för utan snön hade de säkerligen irrat runt på 80 vägen intill men nu hamnade de liksom på andra sidan staketet, längre kom de helt sonika inte för snön var upp till bogen på de två stora tokarna. Det var alltså ungefär 1,40 meter snö utanför staketet. Helt sjukt, men tur i oturen.

D tog in hästarna och sysselsatte dem med hö medan vi tog ett gäng isolatorer, en sax, en hammare och lite tråd och traskade ut för att laga hagen. Det gick så där. Försök att stängsla om när man inte ens ser tråden för all snö. Det är en omöjlighet. Underbart!

Vi gjorde helt sonika hagen mindre i väntan på våren, så traskade vi ett varv runt den nya hagen och spände tråden, eller traskade och traskade. Vi pulsade fram, eller nä, det gjorde vi ta mig fan inte heller, vi fick snudd på simma fram för på sina ställen var snön upp till skrevet på oss. Och jag som hade tagit på min älsklings höga vinterkängor, så mycket hade jag för det. Hade nog fungerat bättre med lårhöga lackstövlar än de vinterkängorna.

Men nu är hästarna i säkerhet, en hage har de och förhoppningsvis bestämmer de sig inte för fler utflykter utanför staketet...


1 kommentar:

*AnGeLiKa* sa...

skönt att de inte kom ut på vägen iaf,för den vägen är ju inte å leka med precis,inte många som håller den hastigheten där