söndag 21 februari 2010

Insnöad rapport

Det här är helt sjukt! Galet sjukt! Jag bor mitt i snökaoset. Mitt i snöyran och stormen. Jag skojar inte när jag säger att det har nog kommit en meter snö, minst de senaste två dygnen.



Igår hade skrutt barnkalas och det var inte bara en av gästerna som satt fast hemma, insnöade, utan flera stycken. Men en tapper skara kom vadandes genom snön och inrullandes genom dörren som det tagit 7 timmar att skotat fram ordentligt. 7 timmar! Jag skojar inte, älskling var ute och skottade i 7 timmar igår. Men det är inte det värsta utan det värsta är att när jag drog upp persiennerna i morse så syntes det inte att han hade skottat. Allt var återigen vitt, vitt och vitare.

Tack snälla D som tog ut hästarna idag för att jag inte kom utanför dörren. Vad f*n hade jag gjort utan henne? Lämnat hästarna åt sitt öde i stallet tills stormen avtagit? Knappast då hade jag snällt fått knata ut i stallet i full vintermundering i all snöyra. Undrar just hur lång tid den promenaden hade tagit. De dryga två kilometrarna hade garanterat mer kännts som en mil eller två. Återigen, tack snälla D, du är en klippa, och en väldigt god vän!

Det är inte lite snö på vår tomt nu. Det är snarare allt annat än lite snö, tittar man ut genom ungarnas fönster där nere så är det snö till mitten på fönstren. Det är helt sjukt! Jag har garanterat aldrig sett så här mycket snö och jag vill helst av allt inte se det igen. Jag bävar lite för hur sjutton jag ska kunan motionera Minelli nu. Det är mer snö än vad hon är hög och att rida i den här snön är direkt förenat med livsfara, både för mig och henne så jag tror det får bli ofrivillig vila för henne och mig ett tag. Tyvärr. Jag blir galen om jag inte får komam ut i skogen och trava fram på fina skogsstigar snart igen.



Så har vi haft gäster här hela helgen, eller egentligen hela veckan. Men As Mamma, Pappa och två systrar kom hit i Fredags, med tåget. Redan igår började oron infinna sig för att de skulel kunan ta sig hem med tåg idag insåg vi alla att det skulle inte gå. Det skulle vara en omöjlighet. Om vi ens lyckades ta oss de två milen till stationen så skulle det inte komma några tåg eftersom alla tåg på sträckan var inställda tillsvidare. Helt sjukt! Jag klandrar inte riktigt SJ för problemen men jag kan inte sluta undra, hur i helvete kan de vara så lamslagna och nollställda som de varit de senaste dygnen. Jag har läst på Aftonbladet och jag är glad över att våra gäster inte tog tåget utan ordnade skjuts hem idag. Det är jag. För att riskera att sitta fast på ett tåg i kanske ett dygn utan mat, toalett och vatten med tre barn på 9, 6 år och 2 månader skulle jag inte ens önska min värsta fiende.

Hur kunde SJ släppa iväg tåg igår??

Varför är inte alla tåg försedda med plog?

Varför började man inte snöröjningen när det började snöa istället för när det slutade??

Jag bara undrar...

...sen undrar jag hur i helvete de kommer att kompensera sina kunder. För det tror jag inte ett smack på att de kommer att göra, tyvärr. Jag håller med de där två tjejerna i Laxå som blev räddade av polisen, jag tror mer på dem än SJs tomma ord, tyvärr.

I fortsättningen så cyklar jag nog hellre än tar tåget. Eller förresten det gör jag ju redan, men hur som helst så har jag inte cyklat de dryga 50 milen till Stockholm än, men snart är det nog ett säkrare sätt att ta sig dit på än att förlita sig på Sj och garanterat bra mycket billigare!

Igår började förresten våra vänner leta efter en bil att köpa och köra hem i, utbudet en snöstormig lördageftermiddag var starkt begränsat men det var nog tur det för hade de fått tag i en bil så hade de inte kommit långt i den. E20 var avstängd för trafik. En europaväg som stängs av för att det snöar, då ÄR det kaos!!



Jag är nog rätt glad att jag varit insnöad ett par dygn, hellre det än att ge sig ut i stormen, men helst av allt skulel jag vilja gå ut med en fön och blåsa bort all snö, långt, långt bort. Någon som vill hjälpa till??



(Alla bilder är tagna igår, Lördag inan den sista stormen kom och på vår tomt, skrutt STÅR upp på översta bilden, utsikten från ett av barnens rum på den andre och älskling som skottar på den siste....)

Inga kommentarer: