onsdag 25 augusti 2010

Till dig Sara

Tack för din kommentar - jag kommer inte att publicera den då du där själv skriver ut hela ditt namn samt bostadsort. Det är av den enkla anledningen men jag svarar dig gärna.

Du är 17 år - det är inte speciellt gamalt ur ett livsperspektiv. Livserfarenhet kommer med åldern och jag kan helt ärligt säga att när jag var 17 år var jag bombsäker på min sak och mina barn skulle minsann få smaka alkohol och de skulle få testa både det ena med det tredje.

Så blev jag äldre - fick barn - skaffade mig en annan, mer nyanserad bild av det samhälle vi lever i - hell no att våra barn ska få det från oss här hemma. Aldrig.

Jag håller med dig - det är inte bara tonåringar som far illa när de dricker, det är det absolut inte, skillnaden är dock att man som vuxen har ett ansvar för sig själv, är man vuxen har man även ett ansvar för de som inte ännu är myndiga. I detta ansvar innebär att förhindra att vissa saker sker, förhindra att de får tag i alkohol, cigaretter och narkotika. Det är de vuxnas ansvar.

Vart du får tag i din sprit och dina cigaretter är inte din ensak - den som ser till att du får det begår ett brott, ett allvarligt sådant, du är 17 år, inte ens myndig. En dag kommer någon få reda på vart du får tag i det och är den vuxen nog med tillräckligt civilkurage så kommer denna någon att göra en anmälan till polisen, efter som du är under 18 år kommer även Soc att kopplas in, det är fakta.

Polisen kanske också hör på byn vad som händer hemma hos folk och knackar på av den anledningen, är det helt orimligt anser du? Någon kanske vet att du är där och drar sina egna slutsatser och ringer polisen. Med tanke på krossade rutor, kastade knivar och slagsmål som försekommit i samma hus som det festas i är det väl inte helt omöjligt att Polisen kikar in även av den anledningen, eller hur? Husransakan krävs inte när polisen kommer till en plats där minderåriga anses vara i fara, fara illa eller riskerar att fara illa, enligt dem är att dricka alkohol en sån grej de kan vilja komma in för och blir de då nekade så kallar de på Soc så är det löst, vips så får de gå in.

Jag förstår att du tycker att vi vuxna ska skita i att du dricker och röker - men det tycker inte jag som vuxen, jag tycker det är dåligt omdöme att blunda för att minderåriga dricker och röker.

Jag har aldrig sagt något om att inte umgås med äldre eller yngre människor, men jag anser fortfarande inte att vuxna människor, närmare 40 bör tillåta att ungdomar under 18 år dricker och röker på deras tillställningar eller i deras hem. Att festa tillsammans på lika villkor eller umgås är två vitt skilda saker.

Vad dina föräldrar vet och inte vet vet de själva bäst, vad jag fått höra är det just de som har köpt ut till dig. Det är vad din vän har sagt till min vän, är det så så är de langare. Antingen ljuger din vän eller så ljuger du. Vilket det är skiter jag i - det är lika illa i alla fall men jag förstår att du inte tycker som mig, jag tyckte precis som dig när jag var 17 år...

...och jag tror att vissa saker förstår man inte eller vill man inte förstå förrän man blivit äldre.

Inga kommentarer: