måndag 23 augusti 2010

Svar på kommentarer

Vi accpterar INTE tjuvrökning! Det har jag aldrig påstått! Jag skrev "Bad idea, jag håller med, röka ska man låta bli, speciellt om man är under 18 år, annars också för den delen även om jag inte bryr mig om du väljer att röka bara för att jag avstår." Hur kan man få det till att vi tycker det är okej?

Att förse sitt barn med alkohol när det är under 20 år kallas langning - det är straffbart.

" Langning av alkohol är en brottslig handling som innebär att någon olagligen köper ut, säljer eller ger bort alkohol till en person som är under 20 år. Langning kan ge böter eller fängelse i upp till fyra år.

Det är olagligt att sälja, köpa ut eller ge bort starköl, vin och sprit till personer under 20 år. Folköl får inte säljas till ungdomar under 18 år. På restaurang måste man ha fyllt 18 år för att få köpa alkohol.

Straffet för langning är böter eller fängelse i upp till två år, vid grova brott upp till fyra år."


Att förstå att barn testar, acceptera det och ta det där ifrån, ha en dialog om varför man inte ska och vad som kan hända kallas sunt förnuft. Det går inte att kombinera med langning.
Att hälsa på sina grannar må så vara hyfs eller ohyfs - men hur fan ska man kunna hälsa på någon utan att man ser den eller hör den? Om du nu hälsade - kan du acceptera att jag hörde dig inte om det var du L, jag såg din inte om det var du P.

L - Jag pratade med Å och hade lite bråttom så nä, sa du hej så hörde jag dig inte - jag ber ödmjukast om ursäkt men vidhåller att det kanske inte är så mycket att hänga upp sig på.

P - Var det du så jag såg din inte för du stod bakom bilen, jag såg när du svängde runt samtidigt som jag svängde in på garageuppfarten - jag ber ödmjukast om ursäkt, det ska inte upprepas, jag ska backa och heja nästa gång jag ser dig för sent.

Är det så viktigt för er att hälsa, att vara vänner på Facebook eller vad det nu må vara, hälsa själva, ropa om jag inte ser er.

Skärpning nu!  Det här, att snacka skit på Facebook och att tjura över att jag har rensat bland mina vänner där och ni råkade ryka känns faktiskt bara fjantigt!

Inga kommentarer: