tisdag 24 augusti 2010

Ekorrhjul...

Så var hjulet i rullning igen, sommar har blivit till höst och lovet är över, barnen är tillbaka i sina klassrum med sina lärare och kamrater. Vuxna är tillbaka på sina arbeten och tiden är knapp, den räcker inte alls så långt man vill eller behöver.



Kvällarna blir mörkare och kännbart kortare, snart lyser snön vit utanför vår dörr och det är jul innan vi vet ordet av. Visst är det så? Höstar går alltid så fort, eller är jag ensam om att tycka det?

Jag älskar hösten, alla klara färger, regnet som smattrar mot rutan när man ska sova och vinden som viner kring husknuten. Att tända ljus, kura ner mig i soffan med en kopp The och en bra bok, att sitta hela familjen och titta på en bra film i höstmörkret utan att få dåligt samvete för att solen skiner ute.

Det är underbart!

Något som Skrutt tyckte var underbart idag var att för första gången klä på sig, ta på skolväskan och traska den korta biten uppför backen mot sin allra första skoldag. Sin första dag i skolan på en 13 års kamp mot schemaändringar, läxor och lov.

Det var med pirr i magen hon åt den där smörgåsen till frukost, det var efter långt funderande som hon kom fram till vilka kläder hon skulle ha och med stolt hand som hon drog väskan över ena axeln och med lätta steg traskade mot skolan med mig tätt intill för lite läskigt var det allt.



Att själv få gå ut på rast, att själv få gå till och från matsalen, så främmande, så nytt, så läskigt men framförallt spännande. Min lilla Skrutt har blivit stora tjejen!

Stora duktiga tjejen.

Min lilla prinsessa, min stora duktiga underbara tjej!

Inga kommentarer: