tisdag 12 januari 2010

Migrän ~ sjukdommen från Helvetet!

Sliten ända in i benmärgen känns det som om jag är. Ont i huvudet så det är läskigt åt det. Tror att ett migränanfall är på ingående så ja, jag vet det är ren idioti av mig att sitta framför datorn men ungarna är i garaget med älskling och maten är på G, känns rätt meningslöst att stänga in mig i en mörkskrubb även om det nog egentligen är precis vad jag behöver.

Jag har haft migrän nästan så länge jag minns, kommer klart och tydligt ihåg mitt första anfall. Jag gick i 5:an och vi skulle läsa högt, när det blev min tur smällde det till i hela huvudet, mer övre ena ögat och bokstäverna flöt omkring på pappret samtidigt som mitt tal blev slöddrigt och osamanhängande. Jag minns att jag tänktea tt nu dör jag, nu är det slut. För tankarna var klara, så oförsående för att inte allt omkring mig var lika klart. Det var nog bland det läskigaste jag varit med om. Sen dess har migränen varit en återkommande följetong i mitt liv. Tack gode gud hinner jag allt som oftast stoppa den innan den hinner bli så illa som då och en gång för drygt fyra år sedan.

Det var mitt värsta anfall någonsin och jag vill aldrig mer uppleva det, den som säger att migrän bara är huvudvärk skulle ha varit med då. Det började med ett tryck, över ögat som alltid, sen gjorde det mer och mer ont, synen försvann mer och mer från ena ögat tills jag bara såg med ett öga, varje liten ljusstrimma skar i mitt huvud och jag kände hur hela min högra sida domnade bort, skrutt var runt året och satt hela tiden intill mig, jag kunde inte lyfta upp henne, jag kunde inte prata med henne för jag bara slöddrade, fick tag i telefonen och lyckades ringa Mamma som kom till undsättning.

Det var det värsta anfallet någonsin och tack och lov har jag inte haft ett till sådant sedan dess och jag vill inte ha något heller så nu håller jag tummar och tår att det här anfallet stoppas av tabletterna jag tagit och så ska jag krypa in i en mörk skrubb så fort jag varit och tagit in hästarna.

Hoppas ni har en bättre dag än vad jag har haft och att ni aldrig får migrän ~ sjukdommen från helvetet!

Inga kommentarer: