torsdag 7 januari 2010

Familjeliv Part I

Jag har länge, snart 6 år varit medlem på en sida. En Familjesida med forum och allehanda mer eller mindre intressanta saker att läsa om. Jag har under åren konstaterat att allt man behöver veta om graviditeter och barn kan man lära sig på Familjeliv. BVC släng dig i väggen, dietister och sexrådgivare är överflödiga, Hallellulja för Familjeliv, stället där alla alltid vet bäst och har rätt, no matter what! Jag har lärt mig så mycket på FL att jag borde ha hoppat av skolan redan i tvåan och då menar jag inte tvåan på gymnasiet, nä utan på lågstadiet...

Jag tänkte för att göra det lite lättare för alla där ute så har jag samanställt allt som jag har lärt mig på Familjeliv, för din skull. Du slipper helt enkelt gå in och leta reda på informationen själv, allt står här, kategoriserade, allt för att underlätta din vardag och för att ge dig svaren på frågorna du inte trodde fanns, en följetong i tre delar...



GRAVIDITET
Jag visste att Livsmedelsverket har en lista på mat som de rekomenderar att man undviker när man är gravid, men jag visste helt ärligt inte att den innehöll saker som; Potatis, lök, glass, Kalles Kaviar, Falukorv, Hushållsost, oliver, tandkräm (!?), persilja, ris och typ allt ätbart som finns!

Det känns lite skumt för det måste ju betyda att alla gravida har näringsdropp hela tiden och jag har sett många gravida, men få med droppställning efter sig...

...men jag kanske är blind eller har selektiv syn eller nått! Eller så kan det kanske bero på att ingen märker att de är gravid innan 8:e månaden, för av dömma av mängden trådar med starten liknande den här "Mina bröst spänner, mens har jag inte haft på 8 månader, jag har tagit 24 graviditetstest som alla visar positivt och magen ser ut som en ballog, vad tror niu, är det gaser eller kan det verkligen vara så att jag är gravid? Vi har lixom försökt i 103 år och inget har hänt än..."

Vänta, jag ska bara ta fram min spåkula! Men hallå, något måste vara fel för vet ni vad? Jag ser inget i den. Men, och jag säger men, jag fick en gång i skolan, tror att det var i grundskolan, nej, jag vet att det var i grundskolan lära mig hur man blir gravid och vilka symptom man kan ha och med den kuskapen säger jag att det är en fis!

När vi nu konstaterat att det är en fis du bär runt på så ska vi avgöra om det är en kill eller tjej fis så vad tror ni, alla säger att det är en flicka, tror ni det?? Eh, ska bara ta fram min spåkula och se...

...å nä, jag såg inget den här gången heller, men jag kan lova en sak och det är att du blir snart varse vad det är, det kan jag verkligen lova, för det är enligt vad jag har lärt mig, utanför FL väldigt få fisar som stannar inne för alltid. Fast det är klart man kan ju inte veta så noga hur det är med den saken egentligen eftersom jag inte lärt mig just det på FL.



FÖRLOSSNING
Din förlossning är precis som din Mammas, och som alla andra Mammors, och deras Mammors...

...alla börjar på samma sätt och slutar likadant, en orgasm och ett plopp på BB!

Om något inte varit bra under förlossningen så är det garanterat Barnmorskornas fel, allt är deras fel, bara skäll på dem för att Narkosläkaren va sen med bedövningen, grannen i rummet intill behövde ett akutsnitt jsut som du ville ha lite juice, det är bara att ösa på, allt är deras fel, ingen fara, så är det för alla, Barnmorskor är sända från djävulen...

Bedövning är för mesar! Coola tar ingen bedövning, de härdar ut, det är ju såååå nturligt att föda barn, det är man ju skapt till som kvinna, varför då spruta in kemikalier i ens kropp som kan göra lilla telingen ledsen i magen men ge dig ork att få ut den...

Om du nu MÅSTE ha bedövning så ska du ta Akupunktur eller något annat naturligt, något som inte påverkar bebisen, eller pappan, ja för tänk om det läcker ut lustgas i rummet och den blivande fadern blir påverkad av den! Hemska tanke!

Och glöm aldrig, nu säger jag ALDRIG att har man gjort ett snitt så har man inte fött barn! Inte på riktigt i alla fall...

...inga snitt är heller okej, så vida de inte är urakuta för alla kan komma över sina rädslor, alla kan föda vaginalt! Att du har trångt bäcken och blivit utsatt för sexuella övergrepp som liten som har gett svårigheter att låta någon pilla dig mellan benen är ingen ursäkt, du är väl kvinna!?



AMNING
Helamning tills att barnet är 5 år är att föredra och delamning till 15 år är att föredra barnet slipper då få i sig onödiga kalorier, kemikalier, socker, fetter och annat bös som finns i all mat, det slipper dessutom att tugga och således kommer det inte att sätta i halsen, vad du än gör lyssna inte BVC när det kommer till amning utan amma överallt, så ofta du kan och vill, helst endå lite oftare, tänk på att du själv går ner i vikt samtidigt också vilket är ännu en viktig anledning till att amma minst 5år. Heltidsammar du i minst 5 år så har du all rätt i hela världen att håna de som inte ammar öppet, du har all rätt att berätta vilka dåliga människor de är som inte tänker på sitt barns bästa...

...och du har dessutom all vetskap om vilka ersättningar som är bra och vilka som är mindre bra, vilka man inte ska använda och vilka man i värsta nödfallet (typ om Mamman ligger på sjukhus och har opererat bort brösten) kan använda, du har dessutom koll på vilka flaskor som är bäst samt vilka nappar det ska vara på för att barnet ska kunna suga precis likadant som på bröstet....

...hur den ekvationen nu går ihop, eller det måste ju vara så att alla heltidsammande i 5 år har himlans massa tid över till att säta sig in i saker som de verkligen måste bry sig om...



BARNETS BÄSTA
Alla barn måste, utan undantag vara ute minst två gånger dagligen i minst vardera 12 timmar! Frisk luft är bra, det håller barnen friska! Ut med dem, ut, ut bara, att det är -19 grader och blåser orkanbyar spelar ingen roll, ute ska man vara!

Alternativet är ju att barnet får alla sorters allergier som finns och blir dödssjukt, men kom ihåg, akta dig för andra människor ute, alla är sjukla och går runt med latent pest i sina kroppar siom kan smitta din lilal teling på milsavstånd, akta dig med andra ord för köpcentrat, förskolor, apotek, badhus, hockeyarenor, bio, lekparker , tätbebyggt område, vandringsleder i skogar i närheten av en stor eller mindre stad...

Alla barn är lika! Jag personligen tycker då att de flesta barn är rätt olika, både till utseende och sätt men säger FL något annat så är det väl så...

Jag har nämligen lärt mig på FL att alla barn har samma behov! Alla barn ska sova på samma tider, äta på samma tider, bajsa på samma tider annars är något fel, för hallå, mitt barn gör ju så och då måste det vara det enda rätta, eller hur!? Har ditt barn svårigheter med att svälja, har ALLA andra barn det också, det viktiga är bara att du inte berättar det för någon förrän du har tillräckligt många uppretade anhängare i Forumet på FL.

Du vet väl att det är livsfarligt för ett barn att sova borta, utan dig en natt innan sin 25-års dag? Ditt barn kommer få allvarliga men! För att du lät det sova över hos Mormor eller än värre Farmor innan sin 25 års dag för att du behövde sova en hel natt! Ditt egoistiska tänkande kommer att försvåra aknytningen till ditt barn och h*n kommer att bli en ligist, heroinmissbrukare och alkholist innan du vet ordet av...

Barn ska få som de vill!! De ska åka vagn till sin 15-års dag, de ska bara få gå ut med Mamma å Pappa till sin 25-års dag, allra helst killar, de ska passas upp på tills de blir som robotar "Mamma, min tvätt ligger på mitt rum, kan du hämta den, tvätta den, torka den, stryka och vika in den i min garderob NU?!" Mamma, kan du åka och köpa pizza till mig och mina 32 kompisar som ska sova över fast jag har ett eget jobb som egen företagare inom IT branchen med 75000:- i månadsinkomst och bor hemma medan du är handikappad, utan inkomst, bil och körkort..."

Gud förbjude att barnen lär sig hjälpa till och ta ansvar för sina handligar, man kan ju bli anmäld till Soc, visste ni att man blir det förjämnan? Man blir anmäld till Soc om man låter sin 16 åring vara ute längre än till 19:00 på en vardagkväll, om man låter lill*n sova i vagn på altanen, om man inte har baby watch, om man har en sexåring som skriker genom ICA och man ryter ifrån elle rgud förbjude, tar tag i armen på. Du blir anmäld till Soc om din treåring får ett skrik utbrott kvart över sex en vardagkväll så att grannarna hör, för då är det Bolibompa, inga barn borde väl bli arga då....

Du blir anmäld till Soc för att du ger ditt barn godis, du blir anmäld för att du inte ger ditt barn lördagsgodis, du sitter med andra ord i en rävsax för enligt FL kommer DU inom en snar framtid vara föremål för en utredning hos Soc.

Visste ni förresten att Soc har inbördes tävlingar om vilket kontor som kan LVU:a flest barn på en dag? Jo, så är det, det har jag lärt mig på FL, det är nämligen så att de de bara sitter på sina kontor och vänder lite papper, kollar lite på Facebook och så är det någon som känner för en promenix å bjuder med sig kollegan, de tar en tur genom staden när den ene plötsligt säger "Hmm, borde vi inte knacka på där och hämta barnet, då har vi flest LVU innan lunch å då får ju de andra bjuda oss på lunch..."

Å vips är ännu ett barn omhändetaget enligt LVU...

De tävlar helt seriöst om vem som kan omhänderta flest barn/dag, timme eller minut på Sockontoren i Sverige, de uppdaterar på nätet varje kväll, jag tror att det var Lunds Socialtjänst som vann idag med 396 omhändertaganden, så nu är alla andra enheter taggade till tusen inför morgondagen.

Inga kommentarer: