tisdag 26 januari 2010

Bolibompa



Jag måste ge Bolibompa en eloge! Här hemma tittas det sällan på Boibompa men på Söndagar är det heligt då alla barnen här hemma tycker om Eloise & Jane och draken plus att det direkt efter är Ponnyakuten som de här hemma väntar på hela veckan.

I Söndags var det ett program jag inte sett tidigare, "Dilemman med Doreen". Jag kan villigt erkänna att jag gillar Doreen, skrutt älskade hennes dans program som gick förut och hon älskade att titta på Bolibompa de dagar som hon var programledare för Bolibompa förut. Så helt klart var förväntningarna på topp.

Dessa förväntningar infriades med råge! Vilket bra program! Vilken bra sång som på barns vis berättar om hur det är att sakna någon som man aldrig kommer att få träffa igen. Att de vågar ta upp ämnet och sen dessutom prata om det på ett så pedagogiskt och bra sätt som får alla barn att känna att det inte är fel att sakna någon, vare sig det är ett syskon, en farbror eller guldhamster. Det ska programledaren i Söndags ha en eloge för, vet inte vad hon heter men hon var riktigt duktig.

Googlade på programmet och fick upp flera låtar som behandlar olika ämnen så som att bli sviken av en vän, om att ha en bästa vän och andra saker som barn lever med varje dag, både glädje och sorg. Jag blir rörd när jag ser såna program, jag blir varm inuti för det finns så många barn som lever med olika problem och genom det här programmet, genom Doreens låtar så får alla barn bekräftelse. Det är en bra bedrift av Svt och Bolibompa redaktionen!


Hoppas vi får se många fler avsnitt av Dilemman med Doreen!

Inga kommentarer: