lördag 9 januari 2010

Hej mitt Vinterland...

...nu är jag här igen...




Eller ja, vintern har väl hållt vårt avlånga land i ett stadigt grepp ett bra tag nu. Kallt med rimfrost på träden, underbara vinterlandskap. Kyla som nyper våra kinder rosenröda, underbara vinter.



Igår kom Mamma med familj och hälsade på oss i den kalla vintern, en trevlig kväll med Let´s Dance, god mat och gott vin hade vi. Glada barn som njöt i fullo av den sista jullovs lördagen. Gick upp tidigt imorse för att släppa ut hästarna, det var nästan så det tog emot att släppa ut dem när jag såg att termometern visade -19,7 grader, men  med täckena på och stora höhögar i hagen så traskade alla tre snällt ut i hagen. Älskling är så söt, kör ut mig och hjälper till allt vad han kan, både med att bära ut hö och släppa ut hästar, han som inte ens tycker om dem. Men jag tror, jag tror att han har en liten crush på shettisen, för idag satte han till och med på henne täcket. Sen är han nog lite förtjust i Ds turbodisel, för de har långa och förtroliga samtal i hagen när jag mockar. Inte tror jag han avskyr den andra stora havremoppen heller, för han håller henne utan protester alls, fast hon är så stor (inte större än turbodiseln, men i hans ögon JÄTTE stor). Jag tror han börjar bli lite smyg intresserad av hästar, jag vet ju hur det var med hans son som absolut inte skulle rida, aldrig någonsin, inte ens följa med ut till stallet skulle han faktiskt, för det var töntigt. Men vet ni vad? Nu rider han själ, vill åka ut nästan varje dag, kan stå länge och prata med lill plutten och klia henne bakom öronen. Mocka är bland det rolisate han vet och foderstaterna kan han utantill. I julklapp stod där överst på hans önskelista; Säkerhetsväst, ridhjälm, låda med ryktborstar och borstar till lill plutten.



 Sötnöt!

Så skönt att komma hem igen efter att ha släppt ut hästarna och hela huset fortfarande sover så man kan krypa ner i sängen en timme till, extra skönt är det nu på vintern och tillsammans med älskling. Det är underbart!

Vaknade av ett litet yrväder som tyckte att vi skulle dra med oss Mormor, hennes man, Moster och Morbror till skridskobanan för lite åkning. Och vem kan säga nej till glittrande ljusblå 6-års ögon en tidig lördagsmorgon? Inte jag i alla fall.




Termometern visade -18,4 men det trotsade vi med underställ, varma sockar och termobyxor. På med skridskorna, för lill plutt var det första gången, tur hon hade Bröder, Moster och Morbror att hålla i handen när det blev svajigt, men hon är som på så mycket annat så duktig! Ramlade, javisst men envis som hon är reste hon sig och fortsatte med nya tag och snart åkte hon som om hon inte gjort annat.



 Hon som annars är en liten fryslort frös inte alls och ville absolut inte gå hem igen, inte ens efter en timme och med varm choklad och fika som lockbete så enda sättet att få med skrutt hem var genom att lova henne att vi ska åka imorgon igen. Så så ska det bli. Imorgon snörar vi åter på oss skridskorna och beger oss till skridskobanan. Men då tar vi med oss chokladen så vi kan stanan lite längre. Kan nog hända att det bara blir jag och barnen då älskling är på Whiskeyklubb.

Jag vet, visst låter det matcho!? Men det är inte så matcho som det låter, det är ett gäng grabbar, goda vänner till oss som träffas en gång varannan månad och äterlite godmat, snackar lite killprat och provar en Whiskey som ingen av dem tidigare provat. Ett avbrott i vardagen utan fruntimmer och barn. I gengäld har vi vår tjejkväll där vi träffas, jag och fyra helt underbara vänner, äter gott, snackar en massa skit, om allt och inget med vetskapen att det som sägs där och då stannar där mellan oss. Det är underbart och jag ser verkligen fram emot nästa vecka då det är vår tur att träffas. Sk abli så underbart skönt avbrott i den annars ganska kalla och vardagliga vardagen! Jag tycker så mycket om er, ni vet vilka ni är och jag ser fram emot nästa lördag.

Vad gör du för att få ett avbrott i vardagen?! Berätta!

1 kommentar:

Anna-I kampen mot barncancer sa...

Tack för svaret på mina frågor. Vilka härliga vinterbilder.
I vardagen kopplar jag gärna av med en bok eller bakar med barnen :-)