tisdag 7 september 2010

Lars Ohly - jag blir imponerad...

Att ingen har kommit på det tidigare! Eller ska jag kanske säga att det är klart fan det är en man som kom med det briljanta förslaget att om alla kvinnor använder bröstpumpar istället för att amma så kan man dela mer lika på föräldraledigheten.

Det är ju super bra! Synd bara att min dotter hade svultit ihjäl om vi kört på den linjen eftersom hon inte alls förstod hur en flaska fungerade, men lite svinn får man kanske räkna med eller?

Jag vet inte vad vi bor i för samhälle längre. Men jag känner att jag kan vara rätt säker på att det går utför, att vi snart lever i en diktatur istället för demokrati.

Inte nog med att våra politiker inte anser oss vuxna människor fullt kapabla att själva bestämma över våra föräldradagar, nu vill de också bestämma hur vi ska amma, eller inte amma ska jag kanske säga. Det är ta mig sjutton tragiskt!

Missförstå mig rätt, jag tycker att alla fäder har lika rätt till sina barn, fel av mig att alla barn har lika mycket rätt till sina fäder som sina mödrar. Det tycker jag verkligen. Jag tycker också att det är djupt tragiskt att många kvinnors karriärer måste ta slut för att de är hemma med familjens barn. Det känns dock mer som ett problem våra chefer har, gör istället lagar och regler som gör det omöjligt för våra chefer att straffa ut ammande mödrar istället för att "kriminalisera" amning och föräldraskap.


Vi blir i Sverige myndiga vid 18-års ålder, vi anses då kapabla att ta hand om våra liv, stå på egna ben och fatta beslut inom vårt samhälles ramar, vi får rösta och gå på krogen men vi får inte gå på bolaget, trots att vi är myndiga, vi får inte heller bestämma hur vi ska dela på våra föräldradagar snart om våra politiker får som de vill. Och nu är vi tydligen oförmögna att se till våra barns behov och vad vi vill när det kommer till att föda upp dem under de första året.

Kan det vara lite så också att kvinnor kanske kan få ha privilegiet att faktiskt vara hemma längre än männen, framför allt med tanke på att de faktiskt burit barnet inom sig i 9 månader, att de faktiskt har utsått en långt mer fysisk förändring och smärta än vad fäderna har?

Jag är säker på min sak vore det männen som födde barn så skulle amningstiden vara för evigt, de skulle vara inakorderade på fem stjärniga hotell med personliga assistenter de första 25 åren av barnets liv, de skulle ha en långt högre inkomst än ynka 80% av lönen. Dessutom skulle de säkerligen bli sjukskrivna och tilldelas en personlig assistent redan i första graviditets veckan medan vi kvinnor tvingas arbeta tills det är dags att åka in och "trycka ut" barnet och tar det mer än en kvart så är kvinnan lat och dålig, fan vad mycket sopiga kvinnor vi har här i Sverige...

...hur fan vore det om våra politiker istället tänkte om och tänkte rätt?!

Det handlar inte om amning! Det handlar om var människas rätt att få välja själv - utifrån vad man i den familjen anser fungerar bäst sen kvittar det om det är mannen eller kvinnan som är hemma längst, bara man är överense och har valmöjligheten!

1 kommentar:

Anonym sa...

Amen! :-)