fredag 10 september 2010

Dagens blogg - Kusin Vitamin

Ni vet jag och fjortisar - det går liksom inte. Det kliar i fingrarna när jag pratar med dem och bara får ett stön och en suck till svar eller när man messar med någon av dem och bara får ett "Aaaaa" till svar. För att inte tala om när man loggar in på Facebook eller kikar in i någon blogg och ser hur de skriver. "De va lixom inge utan ba så att han ba lixom oxå gjorde så va de på q:l el trodde han jag skulle tycka han va cool irl el? Å han va ba så söt. Aaaaaaaaa" Då skriker läraren i mig, den vill ut, den vill explodera och skrika rätt ut "Skriv som folk!" "Prata som folk, jag fattar mer av sjörövarspråket än av ert fjortis snack!!"

Men det finns undantag, det måste jag säga. Det finns även vuxna (över 15-16) som skriver på samma sätt, som om de har fastnat i något slags fjortisträsk eller missade 11 år av skolan och inte insåg att de var under de 11 åren man lärde sig meningsbyggnad, stavning och styckeindelning för att inte tala om stor bokstav och punkt. 

Sen så finns det också en annan sorts undantag. "Fjortisar" som faktiskt kan skriva utan att skriva på träskspråket. Idag ska ni få ett sånt undantags tips av mig som dagens blogg - min 15-åriga kusin som bloggar om livet i allmänhet, dans och kändisar...

...take a look och njut av att det finns "fjortisar" som kan skriva och uttrycka sig så vi något äldre förstår och kan hänga med utan att ha fastnat i "fjortisträsket".


2 kommentarer:

Åsa Lundgren sa...

Tycker det borde finnas en gilla-knapp på alla bloggar eftersom jag så ofta inte orkar skriva en kommentar :)

Mamma Stress sa...

Jag håller med dig - det borde det finnas...:)

Men så brukar du ju gilal länkarna på FB så jag vet ju att du gillar dem...;)

Ha en trevlig kväll vännen!

Kram