lördag 11 september 2010

I'ts a wonderful day...

En sån där underbar höst dag. Solen skiner och lyser så vackert i de röd orange löven. Så vackert. Så mysigt, så underbart!

Vad är väl mysigare än en ridtur i höstsolen medan den ännu värmer lite? Ingenting! Jag tog med mig A och Skrutt ut till stallet i morse och vi red en lång runda runt kyrkan, så mysigt så. Trevligt med lite sällskap och det passade bra med A eftersom hon saknat hästarna då hon varit gravid och blivit utan egen häst. Hon fick låna Sarona av snälla J.


 


Skrutt red Zita så klart och jisses vad hon har blivit duktig!!  Jag var lite nervös först eftersom Nellie & Zita inte står tillsammans hur det skulle funka men hon har koll min lilla prinsessa! Hon är så bestämd och så envis så Zita har inte en chans. Men så är ju Skrutt som de flesta barn, efter ett tag tappar hon koncentrationen och börjar åka häst vilket Zita inte är sen att utnyttja som det russ hon är vet hon att små barn som inte rider utan åker häst kan man göra vad man vill med. Så Skrutt va arg och Zita snappade åt sig varje grässtrå och löv hon kunde. En ganska rolig syn, ungefär som när den tecknade hästen Mulle hittar på hyss med sin ryttarinna i Min Häst tidningarna. Enda skillnaden är väl att Skrutt inte hänger i luften medan hon klamrar sig fast i tyglarna och att Zita inte hittar på hyss så länge Skrutt rider och inte åker häst.

  


Men som sagt var över lag gick det super. Zita kastade sig åt sidan en gång då hon blev skrämd av en fontän men Skrutt satt som klistrad i sadeln och lugnade henne fort, det är bra. Det är super! Hellre att hon fixar det till tusen än att Zita inte får fatt i ett endaste löv på hela rundan.

Zita är en klippa - hon är verkligen som en vän till Skrutt och de är nog ganska lika fast man inte vill se det. Kan vara fruktansvärt envisa, griniga och tjuriga, ja Skrutt är nog strået tjurigare det kan jag erkänna. De gör allt för varandra och inte tramsar Zita en enda gång när Skrutt ryktar eller leder henne, nä men hon tvingar Skrutt att rida ordentligt. Skrutt gör allt för Zita, hon pratar med henne, gosar med henne och skulle helst av allt fläta man och svans hela dagarna i ända bara för att det är så mysigt och så länge det är så tycker jag det är ganska bra att Zita visar att hon gör vad hon vill om inte Skrutt visar vad hon ska göra. Det är ju så Skrutt utvecklas och lär sig.


MIN VÄN ZITA - FÖR ALLTID

Jisses vilket tråkigt inlägg - precis ett sånt som jag hatar att läsa i andras bloggar men what the f*ck ni får hålla tillgod så kommer jag tebax snart med ett roligare eller mer intressant inlägg, kanske...

2 kommentarer:

ullrika sa...

jag har snokat runt här hos dig i några dagar och när jag kom till slutet av det här inlägget blev jag full i skratt, för det är PRECIS sånt här jag vill läsa om! förstår också att det betyder att jag inte kommer vinna nån läsare i dig ;)

tjo!

Mamma Stress sa...

:)

Det är väl så att smaken är som baken, men jag ska absolut ta en titt på din blogg och vem vet, jag kanske gillar den och om inte kanske jag ändrar lite i min blogg och varvar mer med såna här inlägg...:)

Ha en bra dag så ska jag kika in hos dig nu...:)