onsdag 8 september 2010

Får jag?

Får jag säga ifrån till ditt barn?

Får jag säga nej eller så där gör man inte?

Måste jag curla ditt barn bara för att du gör det?

Jag bara undrar. Det känns som om en del barn inte förstår ett nej, en tillsägelse eller som att de bara skiter i det för att det inte kommer från deras föräldrar.

När jag var liten så sprang vi från hus till hus mellan alla vi kände och var kompisar med. Hos vem man än var så respekterade man reglerna de hade där hemma. Aldrig att mina föräldrar höjde på ögonbrynen om någon förälder sa ifrån att man gjort något galet. Det var självklart att hemma hos U var det si och hos S var det så medan det hos oss var på ett annat sätt.

Alla lever vi i olika familjekonstilationer, alla har vi olika sätt att se på saker och ting, vi har olika regler och sätt att vara på. Det är inte så konstigt, vi befinner oss alla i olika faser i livet, vissa har bara små barn andra bara äldre. Det är självklart att det är på olika sätt och vis. Då borde det också vara självklart att man inte kan vara på samma sätt och vis på olika ställen. Att man måste anpassa sig.

Jag känner ibland att en del av ungarnas kompisar har himla svårt för det - jag undrar då kan man säga ifrån? Bör man göra det?

Här hemma har vi få enkla regler - man äter det som serveras, tackar för maten och dukar av efter sig själv, vi skriker inte, slåss inte, smäller inte i dörrar och vi respekterar när någon har gått och lagt sig genom att ytterligare dämpa oss något. Sen går vi inte in med skorna, that's it. Jag tycker inte det är konstigt, allt det där gör jag borta också men för vissa barn är det tydligen bara att klampa in med skorna ,deklarera att man inte tycker om köttbullar, lämna bordet och klampa ner för att skrikande smälla igen en dörr.

Det stör mig!

Jag anser att jag har rätten att säga från i mitt hem, men anser du det?

Jag hoppas att du gör det om något av våra barn inte uppför sig så som de bör hos dig...

1 kommentar:

angelika sa...

Japps,andra får gärna säga till mina barn,tror nog mer den store lyssnar bättre när någon annan säger till =P