onsdag 15 september 2010

Aldrig slutar jag förundras...

...över folks åsikter, tankar och funderingar.

Allra helst när det kommer till deras syn på sina barn och andras ungar. I min värld är ett barn en oskyldig individ, opåverkad av omvärlden som fötts in i en familj, en redan formad familj med två vuxna människor. Människor som under livet genom erfarenhet bildat sig uppfattningar om saker och ting, ser saker på ett genom deras ögon mänskligt och humanistiskt sätt, utifrån de värdeingar de fått på vägen.

Man har som vuxen en bild av hur saker och ting ska vara, baserat på vad man varit med om, vilket liv man levt och vilka värderingar man stött på i med och motgång. Detta saknar ett barn, det kommer i takt med att de växer. De måste få en möjlighet att utvecklas och skapa egna värderingar.

Då blir jag förbannad när jag på, ja ni kan väl nästan gissa vart, Familjeliv läser i en tråd att en förälder fått hem valsedlar för SD (Sverige Demokraterna) och till sin stora förskräckelse sett att dotterns kompis ena förälder är valbar. Nu var det färdig lekt, för "man kan ju aldrig veta vilka konstiga värderingar det barnet får med sig hemifrån".

Hur kan man som vuxen människa resonera så?

Det är helt galet i min värld!

Inget barn ska behöva straffas för att denne förälders politiska åsikt. Det är inget barnet har valt, lika lite som det har valt sina föräldrars tro, religion, ursprung och ras. Hur i helsefyr ska vi kunna lära våra barn att alla är lika mycket värda och har samma rätt till livet och världen som de själva har när det finns vuxna som beter sig på det här sättet?



Jag skiter i om min dotters kompisars föräldrar är svarta, vita, gula, röda, kristna, muslimer, judar, Moderater, Sossar, Kristdemokrater eller för all del Sverige Demokrater. Det har inte med saken att göra. Så länge det enbart hänger på deras åsikter så är jag inte orolig, jag pratar sällan för att inte säga aldrig politik med hennes kompisar, jag gör det faktiskt ytterst sällan med deras föräldrar också.

Jag tror heller inte att alla Sverige Demokrater är rasister, lika lite som jag tror att det inte finns rasister inom Moderaterna, Sossarna eller något av de andra partierna. Jag tror att SD har, liksom de andra partierna olika väljare, som väljer dem av olika anledningar. Jag kan tycka att Moderaterna har vettiga synpunkter i vissa sakfrågor liksom jag tycker Sossarna har det i andra. Varför kan det inte vara så för Sverige Demokraternas väljare också? Att de faktiskt tycker vissa saker är bra medan andra är sämre och att andra partier också har bra synpunkter i visa frågor men inte i andra och genom sina värderingar kommit fram till att SD är rätt för dem.

Hur som helst har ingen någon som helst rätt att döma någon utifrån hur den röstar och än mindre straffa dess barn för att man inte sympatiserar med dem.

Det är tragiskt! Djupt tragiskt att vuxna människor beter sig på detta sätt enligt mig. Vad tycker du?


1 kommentar:

ashes sa...

Såg också den tråden. Tycker det blir konstigt när folk alltid pratar om att man ska stå för sina åsikter osv osv, men sen om någon råkar stå för "fel" åsikt så är det inte ok längre. Och som du säger, varför ska barnet straffas för föräldrarnas åsikter?