torsdag 14 april 2011

Pyret v. 28 & 29

Tja, eftersom jag ligger här i soffan och mår lite si så där kan man väl lugnt säga och det är absolut ingenting på Tv så kan jag väl passa på att blogga lite om Pyret kanske...

...för 7-års trots och tonårsrevolt har jag ju bloggat om massor innan, men det kan väl hända att det kommer ett inlägg om det också om en stund, om jag inte somnar.

I min mage bor en vild krabat, en hel vild krabat, magen hoppar och far, sparkarna både syns och känns ordentligt på utsidan till både min och barnens stora förtjusning, dock inte älsklingens för ska han känna så kan man ge sig sjutton på att Pyret lägger sig blickstilla.

Det är lite häftigt egentligen, att det funkar, att det faktiskt är en bebis där inne som om det skulle födas nu med lite hjälp skulle ha stora chanser att överleva utan men. En liten människa, en liten mini us.

Just nu vill jag helst av allt bara veta vad det är, vem det är som bor där inne, hur h*n ser ut och är, är h*n lik sina syskon? Mig eller sin Pappa??

Jag hoppas då innerligt att Pyret inte har några planer på att stanna på övertid där inne, då kommer jag klättra på väggarna här hemma.

Just nu är jag i v. 28, imorgon går jag in i v. 29, vet ni vad som händer där inne under dessa veckor och hur stort Pyret är?

Pyret väger runt ett kilo och är ca 38 cm från fot till hjässa, kan öppna och stänga sina ögon och reagerar på så väl ljud som ljus. Vissa bebisar vänder sig till och med nedåt redan nu, det har dock inte vårt Pyre gjort då de flesta sparkarna kommer långt ner och vid naveln när h*n gör kullerbyttor.



Vårt lilla Pyre har också ett tydligt mönster av vakentid och sov tid - dagarna är det lite si och så med, vaket ganska mycket men man kan ställa klockan efter h*n om kvällen och natten; 22:30-22:40 så vaknar Pyret och kör ett pass i en dryg timme, 05:20 är det dags nästa gång för att sedan somna vid 06:00 ca, lagom till älsklingens klocka ringer. Sen börja Pyret igen vid 07:40 och är vaken en dryg timme, lagom när jag äter frukost vilket känns så där med alla kullerbyttor där inne samtidigt som man ska få i sig den...

...ska bli lite kul och se om detta mönster fortsätter resten av tiden och efter att h*n kommit ut till oss, faktiskt så jag hoppas det då det kommer att betyda en hyfsad sömn om natten även för mig.

Pyret i v. 28



Men så imorgon går vi in i en ny vecka och Pyret kommer nu att lägga på sig ca. 27 gram varje dag! Jisses Amalia, jag som lyckats med bedriften att inte gå upp än kommer nog spräcka inskrivningsvikten med ett ton nu de sista veckorna, men det är det värt, bara Pyret växer och mår bra där inne...

Nu går egentligen de sista veckorna enbart ut på att bebisen ska växa till sig och lägga på hullet, allt annat är klart, tom. lungorna och andningsfunktionen fungerar även om den fortfarande kan behöva lite hjälp om den skulle få för sig att komma ut.

Egentligen helt otroligt!


Pyret i v. 29







Inga kommentarer: