torsdag 8 april 2010

Vem är du, var är du från och var trivs du bäst?

Jag är född i Stockholm, uppväxt i förorten, utflugen på landet och äntligen har jag hittat hem.

Betongklumpar, innergårdar och öde lekplatser med trasiga gungor har bytts mot villaidyllen, öppna ängar, fält och milsvidda slätter, träd att klättra i, blommor att plocka, skogan att leka i, lekplatser fyllda med barnskratt, lekar att leka och gator att cykla fram på.

Jag vet inte vem jag hade varit om jag fortfarande bott i Förorten, jag vet inte vem jag varit om jag födds på landet men jag är jag och jag trivs där jag är nu. Jag vill h anära till naturen, kunna öppna dörren och vara ute, jag vill känna friheten, ha djur och natur runt knuten, vem är du, var är du från och vart trivs du bäst?

Jag kan inte säga att jag har dåliga minnen av innergårdar, betongklumpar och trasiga gungor, bara det att jag trivs så mycket bättre här på landet där allt känsn så mycket friare. Låter kanske konstigt, långt bort från civilisationen, långt ifrån affären, den enda ICA på ett par mils avstånd, inga moderna shoppingcentran, inga tunnelbanor eller bussar som går med tio minuters mellanrum men endå frihety för mig. Frihet att slippa stressen, hysterin och bullret, frihet att känna lugnet, frihet att våga blunda åt storstadshetsen och njuta av naturen.

Vem är du, var är du från och var trivs du bäst?

Inga kommentarer: