måndag 26 april 2010

Datorer - Djävulens redskap!

Datorer är sända från Djävulen själv.

Det kan jag nu konstatera. Har försökt maila ett par mail länge nu och varje gång jag tryckt på skicka så blir sidan vit och texten "Webbsidan kan inte visas" lyser mot mig på skärmen, åh vad det är underbart att studera på distans just då. Eller inte!

Jag kommer ihåg när vi fick dataundervisning i skolen, jag gick på Klockarbergsskolan då i 4:an eller 5:an och det var ren och skär skrivmaskinsundervisning. Datorn var en stor grå burk men en skärm som var lika tjock som skrivbordet, skärmen var liten med svart bakgrund och vit text. Hade man tur så fick man när man var klar spela ett litet spel, det var då svart bakgrund och grönt spel, minns just färgerna så väl och att spelet var allt annat än avancerat. Det var typ gå framåt, sen bakåt igen. Inte mer avancerat än så.

 

En annan sak jag minns det var i 7:an när skolan fick Internet. Wow, det var stort det! Man fick absolut inte chatta (vilket vi alla gjorde i smyg ändå så klart), man fick inte gå in på vissa sidor etc. för om man gjorde så blev man avstängd. Det var hårt och jag mins hur man snabbt tryckte ner chatten när man hörde lärarens steg en bänkrad bakom.

Hemma surrade modemet högt när man slog på datorn, man kunde inte ringa samtidigt som man hade Internet igång och ingen kunde heller ringa hem till en. Efter klockan sex var det billigare att surfa än innan så då var kön till datorn hemma lång, eller i alla fall två personer, jag och lillasysteryster.

Helt sjukt egentligen. Idag finns det datorer i varje hem, man kan surfa överallt, hela tiden, till och med i mobilen. Hela tiden kan man hålla sig ajour med vad som händer i hela världen och mer där till. Barn idag börjar använda datorer långt innan jag visste vad en dator var.

Nu lär man barnen Internet vett istället för att förbjuda dem saker. Man uppmuntras chatta istället för att bli avstängd från datorsalen om man gör det.

Skrutt slår lätt på datorn och surfar ut på nätet, hittar själv till Bolibompa och vad det nu är hon ska till. Spelar spel jag bara kunde drömma om som liten och det är inget konstigt, helt sjukt!

Helt sjukt vilken inverkan dessa maskiner sända från djävulen (okej, inte enbart från Djävulen, lite av godo också) kan ha på oss hur vi blir helt förlamade när de inte fungerar så som de ska. Helt nollställda när vi inte kan maila ett mail eller inte kan se de senaste statusuppdateringarna på Facebook i mobilen. Helt sjukt!

Jag tror att jag ska kasta ut våra datorer. Eller i alla fall införa datorfria dagar.


Inga kommentarer: