söndag 23 maj 2010

Förbannande Fredag

Vi hade en plan jag och älskling inför helgen som var. Vår första barnfria helg på mycket länge. Vi skulle ta det lugnt på fredagen, äta något gott och kanske se en film. Lördagen var tanken att jag skulle ta en kort ridtur på morgonen sen tänkte vi ta tåget till Göteborg, kika lite, gå ut och äta och bara vara för att sen på Söndagen få sova ut innan jag skulle åka upp och hämta hem Skrutt.

Det sket sig! Det sket sig verkligen! Något annat kan man verkligen inte säga.

Fredagen började bra, jag och Skrutt skrotade runt lite här hemma, åt lunch och fixade lite innan vi begav oss in till stan och tågstationen. Kom i så där lagom tid, nio vet när man hinner hämta ut biljetterna och köpa varsin tidning i lugn och ro utan jäkt och utan att hinna läsa ut tidningen innan tåget kom. Perfekt!

Plockade ihop våra saker och traskade ut på perrongen ett par minuter innan tåget ska komma. Ganska mycket folk var det som skulle med tåget men ändå inte jätte många. Klockan gick, tågvärden ropade ut om förseningar på andra tåg men inget om det vi skulle med men klockan gick och klockan gick. Så rätt som det är görs ett utrop, 11 minuter efter egentlig avgångstid att tåget är ca 34 minuter sent. Redan där och då inser jag att jag kommer få tillbringa 2 timmar dötid i Örebro då jag i Örebro, då alla tåg går som de ska, har ca 20 minuter på mig att lämna barn och byta tåg snabbt kan räkna ut att 34 minuter är mer än 20...

Så småningom kom tåget, resan upp gick bra, vi fikade, pratade och mös Skrutt och jag.

Så i Örebro inser jag att mitt tåg tillbaka är även det försenat p.g.a. vatten på spåret, jippi, såg genast hur min fredagskväll var räddad. Lämnar Skrutt till sin Pappa och går till nästa perrong, där det inte ens står på tavlan att tåget är försenat trots att klockan är drygt 20 minuter efter avgångstid, om stämningen på den överfulla perrongen var trevlig, kan man nog inte riktigt påstå nej, folk var rätt irriterade, vilket jag verkligen förstår! Men som alltid så rullar tåget in så småningom, 43 minuter sent. Med orangelappar som deklarerade att dörren var ur funktion på mer än hälften av dörrarna.

På kom jag, hittade min plats och satte mig. Tåget rullade vidare mot nästa station, de berättade i högtalarna att tåget nu var 44 minuter sent och att de räknade med att köra in några minuter. Detta kändes bra, nu ville jag hem. Strax efter så slocknar min vagn, luftkonditioneringen stängs av, högtalarna slutade att fungera och dörrarna låses. Underbart i det underbara åskväder som var i Fredags, värmen var tryckande och det var minst sagt klibbigt.

I och med att högtalarsystemet dog i min vagn blev vi inte informerade om att tåget istället för att köra in tid sackade efter ännu mer. Inte förrän strax innan Skövde fick vi heller veta att blixten slagit ner i Herrljunga så inga tåg skulle komma att passera där, inte i någon riktning. Underbart!? Tack och lov skulle jag hoppa av innan Herrljunga. Så tuffade tåget vidare mot Skövde.

I Skövde stod vi extremt länge på stationen innan vi åkte vidare i ett blixtrande landskap. Så plötsligt var det stopp. Vi stod blixtstilla länge, länge stod vi stilla tills att tåget satte av igen, bakåt!! Tåget backade, snacka om att jag tappade lusten att någonsin mer åka tåg då. Men tack och lov började tåget snart krypköra framåt igen för att slutligen lite mer än en timme sent rulla in på Falköpingsstation där älskling väntade på mig.

Så hem kom jag, efter mycket om och men men jag kan inte låta bli att undra om inte SJ borde börja ägna sig åt något annat än just tågtrafik. I vintras kunde tågen inte gå och det var stora förseningar och inställda tåg i månader efter snöovädret. I min värld är inte snö så himla ovanligt i Sverige, vi får det i regel varje år, någon gång under året, oftast vintertid faktiskt.

Samma sak vatten, vi bor i ett land där det händer att det regnar, det är liksom inte Sahara här direkt, det borde med andra ord inte vara en överraskning att det regnar och trots detta verkar det komma som en överraskning varje gång, för SJ alltså, inte för så många andra.

För att inte tala om åska, det åskar rätt ofta i Sverige under vissa delar av året, framförallt sommaren det kan inte eller borde inte kanske man ska säga för kan gör det ju uppenbarligen, komam som en överraskning för SJ.

Nää, kanske skulle de lägga ner sin tågverksamhet...

...och lördagens helvete får ni höra om snart.


Inga kommentarer: