söndag 21 november 2010

Sj, sj, gamle vän...

...nu har ni verkligen lyckats! Ni har verkligen lyckats med att göra era tåg då obarnvänliga det bara går med hutlösa priser, trånga utrymmen, icke fungerande toaletter, borttagandet av alla lekvagnar och stressandet med av och påstigning.

För det första är det sådan hets att få på folk att man ska vara glad om man kommer med tåget hela familjen - Sj verkar inte riktigt ha förstått att barn inte kan springa på tåget, de kommer faktiskt knappt upp för era två meters trappsteg förrän de är närmare 18 år...

...fast ni kanske har en tanke med det, färre barnfamiljer?!

Priserna, hur tänkte ni nu?! Miljövänligt alternativ, javisst, prisvärt, absolut inte! Jag betalar i snitt 1800:- varje helg jag åker tåg (två i månaden) för att åka till och från Örebro, det är en bilresa på drygt 2 timmar och en tågresa på drygt 1,5. Bilresan kostar dock det halva, hur tänkte ni då?!

Att fler skulle ta tåget, knappast va?!

Ska hela vår familj åka tåg låt oss säga till Stockholm så hade det varit billigare för oss att ta en sista minuten till Mallorca...

...helt galet - 40 mil med tåg eller 220 med flyg och hotell...

Sen var det det här med lekvagnarna...

...jag sitter på tåget just i denna stund med Skrutt och det kryper i henne efter en resa på lite mer än en timme, nu vill hon röra på sig...

...jag frågade helt sonika konduktören vart alla lekvagnar tagit vägen och fick till svar att de är omgjorda - till vanliga vagnar.

Hur tänkte ni nu?! Har ingen på Sj barn?! Åker de själva aldrig tåg (vilket jag har full förståelse för med tanke på priser, trängsel etc...)?!

Min erfarenhet är att medresenärer kastar ganska onda blickar när man låter sina barn gå en sväng i gången, speciellt från Nissen med laptopen i knät och headsetet i örat och tanten med glasögonen för långt ner och nästan i en bok för att inte tala om fjortisen med mobilen i örat och Ipoden i handen tjötandes så hela vagnen hör - deras blickar skulle kunna döda både mig och mitt barn...

...men det är ju inget mot vad Sj själva skulle kunna göra i och med en brand, krock eller urspårning eftersom de glömde göra plats för barnvagnar så de står i var och varann gång och blockerar dörrarna på och av tåget.

Hur tänkte ni nu?! Att bagage och barnvagnar ska samsas om det ytte pytte lilla utrymmet vid ingångarna - underbart!

Sen var det det där med toaletterna, hur kommer det sig att de alltid är ur funktion?!

Ska man behöva sätta på både sig själv och ungarna blöja för att kunna åka tåg?!

Hur tänkte ni nu?! Glömde ni bort toaletterna när ni kämpade för på för att förhindra förra årets snökaos?!

Jag tycker det är tragiskt Sj! Tragiskt är just vad det är, jag har använt just detta som ursäkt för att åka tåg - barnen kan röra sig och slipper sitta fastspännda = mindre gnäll. Att man faktiskt inte behöver stanna för att kissa = mindre gnäll. Att det är prisvärt och en rolig upplevelse för barnen - fast det kan jag inte ens försvara längre för prisvärt är det absolut inte och en upplevelse är det inte mer än att barnen får onda ögat från alla medresenärer för att de andas - vilken upplevelse sen du...

Skärpning Sj!

Inga kommentarer: