lördag 12 juni 2010

Sommarlov

Igår var det högtidlig skolavslutning i Kyrkan här. Jag kan villigt erkänna att kyrkor är inte riktigt min grej, det kan vara fint och det kan vara vackert, men jag tror inte på Gud. Jag vet inte vad jag tror på, jag är inte ateist för då skulle jag inte tro alls men agnostiker?Ja, det är nog mer rätt ord för mig för jag vet inte, men jag vet att jag kan inte förneka något jag inte vet något om lika lite som jag kan tro på det. Kyrkan för mig handlar så mycket om Gud och religion så jag tror att det är därför jag inte är mycket för kyrkan efter som jag inte tror, eller vet vad jag tror.

Det var hur som helst med tyngda ben jag gick in i kyrkan, skulle vi sitta och be? Sjunga psalmer? Vad gör man i kyrkan på skolavslutningen? Ja, jag hör nämligen till skaran barn som inte mer än vid studenten haft avslutning i kyrkan.

Jag kan säga att mina förutfattade meningar infriades inte, det var vackert, det var mysigt, det var stämmningsfullt och högtidligt, utan Guds och Jesus närvarande, mer än vid Prästens tal som förövrigt var det bästa på hela avslutningen.

Barnen sjöng, klassvis olika sommarsånger, rektorn höll tal, precis lika tråkigt som de jag minns från mina barndomensdagarns avslutningar...

...när det sedan var dags för prästen att läsa ett al så gäspade jag av bara tanken, men den här prästen var inte som alla andra. hon var yngre och istället för ett långt, segdraget tal med Jesus och Gud så sjöng hon, hon sjöng:

" Nu är det sommar, nu är det sol, nu är det koskit i hagen å ni är klädda i slips och kjol och med förväntningar i magen

Ni ska inte tro de blir sommar ifall inte ni sätter fart och ser till att lovet blommar och det fixar ni ju såklart, för nu har ni pluggat i timmar och önskar att slappa en del och kanske i vattnet simma för det kan ju aldrig va fel!

Men glöm ej att ta solkräm på för solensstrålar bränner. Å hoppa aldrig med huvudet först ifall ni vattnet ej känner. Och ät nu glass i stora lass så att magen blir helt lurig men håll er friska, ej snuviga.

Nu är ni fri som en fågel, fri som en fågel och var rädd om er alla barn så att sommarlovet blir bra. Ja, ni är fri som en fågel, fri som en fågel och var snälla mot dem ni tycker om och försök att göra någon glad.

För vänner skall man krama och pussa ibland och sedan ska man plocka jordgubbar från ett land. Ta vara på den sommar som ligger framför er så önskar jag er lycka och .... Och hälsar er till mötes och vi alltid ....

Må solen värma ditt ansikte, må regnet falla .... över dina ängar tills vi möts igen, tills vi möts igen, må gud hålla dig i sin hand, må vägen komma dig tillmötes, må solen värma ditt ansikte...."

Ska se om jag kan lägga upp filmen jag filmade när hon sjöng, hon körde ett medly med Astridlindgren melodier i sången, hon dansade loss, publiken klappade i takt och stampade i golvet, det var klockrent, så som det bara inte är i en kyrka men bäst av allt, det var inget segdraget tal om Jesus och Gud, för det lilla att gud må hålla dem i handen det kan jag också hoppas på trots att jag inte är troende...

...så nu har vi tre glada barn här hemma med sommar spring i benen. Skrutt har slutat på förskolan, nästa anhallt är skolan, mellanbus ska börja 5:an och den store börjar 8:an, mycket att vila upp sig till och med all rätt efter ett tufft år i skolan!


Inga kommentarer: