torsdag 9 december 2010

Aldrig slutar man förvånas...

Jag blir helt stum ibland och det är inte ofta. Men ibland.

Var in i en blogg och läste lite där en Mamma skrivit att hon inte kan åka på julbord på fredag för att hon har barnen hemma. Okej, inte så konstigt med det. Om det inte vore för att barnen är 14 och 17 år.

Nog sjutton borde väl en 14 och 17 åring klara sig hemma själv en kväll, allt annat är ju galet!

Jag blir helt stum, hur tänker folk?!

Är det konstigt att vi har ett samhälle där unga inte vill eller orkar jobba när deras Mammor hela livet springer framför, plockar undan, sopar banan och servar sina barn!?

Gör man dem verkligen en tjänst då?! I mina ögon gör man dem enbart en otjänst.

Barn, eller tonåringar, ungdomar, kalla dem vad du vill måste få försöka. De måste bränna sig för att veta hur de ska göra nästa gång. Vi lever i ett hårt och tufft samhälle där vår uppgift som förälder inte kan vara att eliminera alla faror för våra barn utan vi måste rusta dem och lära dem möta dem.

Att skippa ett julbord en kväll för att man inte tänker lämna sin 14 och 17-åring hemma själv är i min värld helt befängt och tragiskt. Barnen kan väl använda en telefon om det skulle vara något även om jag tycker att framför allt 17-åringen borde kunna ta ansvar och till och med laga mat om de skulle bli hungriga. Om ett år är barnet myndigt, herre jösses min skapare vad jag blir mörkrädd.

Ja, det är tur att vi alla är olika men att inte lita på sina barn och låta dem växa med ansvar tycker jag är helt galet. Jag kan verkligen inte komma på något annat ord än galet.

Jisses Amalia, finner inte ord för hur galet jag tycker att det är....

Inga kommentarer: